Achter de schermen – Een lied uit je hoofd

40 jarig huwelijksfeest Anneke en Ben
“Hoe onthoud je al die liedjes? Hoe lang ben je bezig om een lied in te studeren?” Deze vragen kreeg ik onlangs van Anneke, één van de trouwe lezers van “Weerklank”.
Ik hoor dit vaker. Mensen vinden het leuk om te zien hoe schijnbaar moeiteloos het ene verzoekliedje na het andere wordt gespeeld. Men wil graag weten wat het geheim is achter deze prestatie of met welk uitzonderlijke talent ik begenadigd zou zijn.
Mijn repertoire omvat meer dan 200 popsongs. Deze staan op lijsten die ik tijdens een optreden uitdeel. De aanwezig gasten kunnen hieruit hun keuze maken en één of meerdere verzoekjes bij mij aanvragen. Als je wel eens bij een gelegenheid bent geweest, waar ik de muziek mocht verzorgen, heb je zelf ook vast wel eens een post-it memo in gevuld met jouw favoriete lied en dit op mijn gitaar geplakt.
032
Het ogenschijnlijke gemak waarmee de liedjes worden gespeeld doet mensen soms geloven dat ik “alles” speel. Iedere stijl, van Mexicaans tot Klezmer, van pop tot klassiek, van wereldhit tot lokaal volkslied. “Je bent toch troubadour? Dan moet je ook…. kunnen spelen.” Vaak worden twee regels uit het refrein van het betreffende nummer dan even voorgezongen zodat ik de rest uit mijn mouw kan schudden.
Helaas, de waarheid achter dit vermoede “talent” is minder romantisch of heroïsch dan wordt gedacht.
De werkelijkheid is dat het instuderen van een lied studie vergt. Gewoon plat “oefenen”.
Hoe doe ik dat?
practise
Allereerst moet het lied mij aanspreken. Liedjes die ik niet leuk vind en die voor mij onvoldoende entertainend vermogen hebben, daar begin ik niet aan. Dit simpel een kwestie van persoonlijke smaak. Het zegt meer over mij dan over het lied of muziekstuk.
Daarna moet het passend zijn voor mij als zanger gitarist. Anouk, Ilse de Lange of Trijntje Oosterhuis kunnen prachtig zingen. Echter als man kan ik hier alleen iets mee als ik het lied helemaal aanpas aan mijn stem. Dit moet voor mijn gevoel passen en vaak lukt dit niet.
Dit geldt ook voor liedjes van zangers met een hoge stem. Bryan Adams, Sting, of waar de stem een dominante bijzondere rol speelt zoals bijvoorbeeld bij Guns’n Roses, AC/DC of Barry White (ooh wat kan ik laag).
Is een lied geschikt om te doen, dan download ik meestal eerst de tekst en de akkoordenpartijen. Dit is tegenwoordig makkelijk op internet te vinden. Met gitaar speel en zing ik dan het nummer globaal door. Hierna zoek ik meerdere versies van het nummer op op Youtube en luister deze. bij meer ingewikkelde gitaarpartijen zoek ik ook de “lesson” of “tutorial” erbij . Tegenwoordig zijn er over de hele wereld gitaristen die je via YouTube gratis laten zien hoe een gitaarpartij van een lied wordt gespeeld.
gitaarles
Daarna is het vooral veel oefenen. Het oefenen van de tekst, het oefenen van de melodielijnen en het oefenen van de gitaarpartijen. Dit oefen ik net zo lang totdat ik de drie gezamenlijk kan spelen zonder op papier te kijken. Vaak gaat hier alles bij elkaar een maand overheen. Ik noem hierbij twee uitersten:
Een simpel nummer als “Daar bij de waterkant”. Simpele (herhalende) tekst, basis akkoordenschema en een voor de hand liggend ritme en melodie, kan met een uur oefenen uitgevoerd worden.
Met een moeilijker nummer als “Love of my life”, de gitaarversie van menig live album van Queen, ben ik zeker 25 jaar geleden begonnen dit te oefenen, en steeds weer zonder succes. Dit nummer speel ik sinds kort pas op feestjes. Het is een voorbeeld van een lied dat ik soms jaren heb laten liggen om er dan weer aan te beginnen. Een nummer als “Never going back again” van Fleetwood Mac is een voorbeeld van een nummer dat ik na 5 jaar (geregeld oefenen) nog steeds niet goed genoeg onder de knie heb.
Kan ik een nummer geïntegreerd spelen dan is het een kwestie van doen. Met circa 120 optreden per jaar heb ik hier ruim de gelegenheid voor. Naast de verzoekjes die worden aangevraagd, speel ik deze “nieuwe” nummers dan ook graag.

Heb je naar aanleiding van dit blog vragen of suggesties? Laat ze dan achter in het commentaarveld hieronder. Ik lees ze graag en je krijgt altijd persoonlijk antwoord.

This entry was posted in Geen categorie. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

security-high.png
Leuk als je reageert! Na het versturen komt je reactie in de wachtrij voor goedkeuring en kan het enige tijd duren voordat je reactie verschijnt. Eén keer versturen is dus voldoende.
 

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

6 Responses to Achter de schermen – Een lied uit je hoofd

  1. Hallo Arnoud, mooi blog en zeer herkenbaar. Ook ik krijg deze vraag vaak en het antwoord is inderdaad gewoon heel veel oefenen. Sommige nummers kan ik dromen omdat ik ze al 20 jaar speel en andere moeten langzaam aan inslijten. Ik heb een lijst met alle nummers en speel ze regelmatig door en geef dan aan welk nummer af en toe hapert om die dan weer meer aandacht te geven. Ik wil alles uit mijn hoofd kunnen spelen zodat ik mijn aandacht bij de mensen kan houden en oog kan houden voor wat er om mij heen gebeurt om daarop in te spelen. Grappig is als ik een nieuw nummer heb geoefend dan speel ik het wel honderd keer achter elkaar en kan ik het dromen. Speel je het 2 weken niet en komt het ineens tussen totaal andere nummers dan denk ik hoe ging het ook alweer. Af en toe dat soort momenten en daar de lastige passages weten op te lossen helpt dat het nummer inslijt. Ander ding is absoluut dat je feeling met het nummer moet hebben want anders gaat het ook niet. Het is dus heel wat anders dan een beetje lekker thuis vrijblijvend pingelen.
    Ben heel benieuwd naar je “Love of my live” versie van Queen. Hoor het je graag spelen dus graag tot ziens! Wilhelmus

  2. Jenny Ipenburg says:

    Hoi Arnoud,
    Leuk om te lezen dat het instuderen van een lied ook bij jou bloed, zweet en tranen kost. En vooral tijd, heel veel tijd. Dat is één van de redenen waarom het beroep van poptroubadour dus gewoon een full time job is, ook al heb je overdag vaak ‘vrij’. Als je jou hoort zingen, dan ziet het er heel makkelijk uit. Alsof je alles na een paar keer horen zo nazingt. En dat is tevens het geheim. Hard werken, eindeloos oefenen en dan eindelijk zo zingen dat het vanzelf lijkt te gaan. Want alleen dan is het leuk voor je publiek.

  3. Als partner van Arnoud kan ik hierover meepraten. Gelukkig vind ik de meeste nummers die hij zingt erg mooi, anders zou het best pittig zijn om met hem samen te leven ;).
    Een nieuw lied….. ik hoor het eindeloos, dagen achter elkaar hetzelfde nummer. Moeilijke stukken die steeds en steeds herhaald worden om het helemaal onder de knie te hebben.
    En als het dan zover is dat hij het op een feest speelt, tja, dan ziet het er vaak moeiteloos uit. Ik weet als geen ander hoeveel tijd en moeite het heeft gekost om het er zo ‘moeiteloos’ uit te laten zien!

  4. Simon Bouman says:

    Arnoud,
    al eerder contact met je gehad, dit n.a.v. een geweldig optreden op het Veronica schip.
    ook ik ben er nu achter als een nummer je aanstaat dit tot in de treuren te oefenen.
    moet zeggen lukt me steeds beter! je moet alleen op gaan letten dat het
    nummer je niet gaat vervelen.
    Leuk dat je mijn dit aandachtsblogje gegeven hebt.
    grt. Simon Bouman

  5. Dank je voor dit open en eerlijke verhaal. Ik vind het uit mijn hoofd leren van liedjes een ramp. En dat terwijl ik zingen heerlijk vind. Vroeger alleen met gitaar, en nu steeds meer met ukelele.
    Uit het hoofd zingen doe ik bijna niet en als ik voor anderen, publiek zo je wilt, zing, sla ik vaak dicht.
    Maar jouw verhaal is heel bemoedigend voor mij. Als sommige liedjes jou zoveel tijd kosten, moet ik er maar gewoon ‘aan’.
    Nogmaals bedankt voor je verhaal.