De beste 14 ideeën voor de ultieme kerstborrel
Kerstborrel organiseren
Jij hebt de verantwoordelijkheid om (met de personeelsvereniging) de kerstborrel van de zaak te organiseren. Dan wil je dat natuurlijk wel goed aanpakken. Je wilt van deze borrel de ultieme kerstborrel maken, maar het mag ook weer niet teveel tijd kosten om het te organiseren. Met onderstaande kerstborrel ideeën organiseer jij in korte tijd eenvoudig jullie ultieme kerstborrel. Wanneer je deze aanwijzingen opvolgt, dan kun je straks terugkijken op een geslaagde middag/avond waar nog lang over nagesproken zal worden.
1 Begin tijdig met voorbereiden
Een goede voorbereiding is natuurlijk het halve werk. Begin daarom ook tijdig aan de kerstborrel. In september ben je misschien nog maar net terug van vakantie en staat je hoofd helemaal nog niet naar kerst. Toch is het zaak om dan al de eerste dingen in gang te zetten zoals het reserveren van de locatie. Als je besluit om op het bedrijf de kerstborrel te organiseren, zorg er dan voor dat er tijdig een cateraar is vastgelegd. Deze hebben het over het algemeen erg druk de laatste weken van december. Ga je ook de catering met de collega's doen, maak dan alvast een boodschappenlijst. Je wil natuurlijk wel dat er genoeg hapjes en drankjes voor alle medewerkers zijn. Wanneer je met 40 tot 150 man samenwerkt is dat dus een flinke bestelling. Die moet je nu eenmaal tijdig doen om alles tijdig binnen te hebben.
2 Verdeel de taken binnen het team
Wanneer je in een bedrijf met 40 tot 150 medewerkers werkt, dan zal je vast niet alleen voor de organisatie staan. Dat is mooi, want dit biedt ook de mogelijkheid om iedereem die meerwerkt aan de organisatie van de kerstborrel, dat te laten doen waar hij/zij goed in is. Door de taken te verdelen zorgen jullie ervoor dat het feest alleen maar mooier en beter wordt. Wanneer een collega zich met de consumpties bezighoudt, kan jij je bijvoorbeeld richten op het entertainment. Natuurlijk kunnen jullie wel aan elkaar adviezen vragen, maar het werkt altijd beter om de taken goed te verdelen om van het evenement een succes te maken.
3 Het voelt als thuis
Wat voor plannen je ook hebt met de borrel, houd één ding altijd goed voor ogen. Het is altijd slim om de identiteit van het bedrijf in het kerstfeest terug te laten komen. Door te zorgen dat alles goed bij de manier waarop jullie werken past, zal de borrel sneller als thuis voelen voor je collega’s. Dit verhoogt de sfeer en bevordert de onderlinge contacten. Bedenk wat goed past bij jullie op het gebied van thema, muziek, maar ook de consumpties die je serveert.
4 Kerst outfit
Natuurlijk, het thema is in de eerste plaats kerst. Dat neemt niet weg dat je zelfs binnen zo’n strak kader nog wel allerlei variaties hebt. Maak je er een casual kerst van, of is het juist de bedoeling dat iedereen mooi in het pak komt? Niet alleen is het leuk om een thema te hebben om het feest aan te kleden. Het is ook leuker voor je collega’s. Die weten dan beter wat ze kunnen verwachten en hoe ze eruit moeten zien. Dit neemt alvast veel onnodige zorgen en vragen bij ze weg.
Komen de collega's direct uit het werk naar de kerstborrel en hebben zij dus geen gelegenheid zich om te kleden, zorg dan voor voldoende decoratie die de collega's kunnen dragen.
5 Kies een locatie
Wil je het feest extra cachet geven kies dan (tijdig!) een leuke en passende locatie in de omgeving. Let er altijd goed op dat de locatie wel gemakkelijk bereikbaar moet zijn. Bedenk je ook wat je doet met het soort consumpties op het feest wanneer veel van je collega’s met de auto moeten komen. Dit zijn zaken die je goed moet uitdenken wanneer je gaat zoeken naar de best mogelijke locatie voor jullie kerstfeest van dit jaar.
6 Zorg voor professionele aankleding
Wil je een goede indruk of zelfs een onvergetelijke indruk maken? Dan zorg je dat niet alleen de collega’s aangekleed zijn volgens het thema. Dan zorg je ook dat de locatie die je gekozen hebt helemaal aangekleed is. Dit kan je op vele manieren doen. Daarom is het slim om er een professional bij te halen. Tegenwoordig is de levensgrote Snowglobe, ook wel bekend als de sneeuwbol, een populaire attractie. Wanneer je dit soort dingen goed verzorgd, laat je ook een goede indruk achter die nog lang zal blijven hangen bij je collega’s.
7 Kerstmuziek
Een playlist met kerstliedjes op te zetten is wel makkelijk, maar kan natuurlijk echt veel leuker. Live muziek werkt verbindend en draagt in hoge mate bij aan het slagen van het feest, maar wel als het goed gebeurt. Heb je wel eens een professionele troubadour meegemaakt? Deze muzikant speelt zowel kerstliedjes als popliedjes. En dat kan allemaal nog op verzoek ook. Zo heb je leuke live achtergrondmuziek die niet te hard klinkt en vooral gezellig is. Wanneer je collega’s van alle leeftijden hebt, dan is een mix van popmuziek en kerstmuziek door een troubadour natuurlijk de perfecte optie om voor te gaan. Dit past ook nog eens goed bij het gevoel van kerst. Wil je weten wat Poptroubadour Arnoud Kas voor jullie kerstborrel kan betekenen klik hier om vrijblijvend contact op te nemen
8 Stuur tijdig uitnodigingen
Stuur tijdig een mailing of een uitnodiging per post. Dan weet je in zeker dat naar iedereen is gecommuniceerd waar en wanneer de jaarlijkse festiviteiten gaan plaatsvinden. Mogelijk kan je de collega’s zelfs even laten reageren of ze komen.
Kerstpakketten
Wordt de verdeling van de kerstpakketten ook verzorgd tijdens de kerstborrel, dan is het goed dit ook in de uitnodiging te vermelden. Een kerstpakket is een gewilde traditie en zal de opkomst zeker ten goede komen.
9 Geef ruimte voor voldoende interactie
Dat de live achtergrondmuziek van de muzikant niet te luid is, heeft ook een andere reden. Juist tijdens een kerstborrel ontmoeten collega's elkaar in een ontspannen privé sfeer. Hierdoor ontstaan ander soort gesprekken, die niet zelden leiden tot groeiend wederzijds begrip en saamhorigheid. Gezellig met elkaar praten gaat wel zo fijn als de muziek op een prettig geluidsniveau staat.
10 Ruimte voor reflectie
Misschien wil de directeur, de manager of de teamleider wel wat positieve woorden uitspreken. Zorg dan dat tijdens de borrel hier ruimte voor is. Je kunt de speech het best aan het begin van het feest laten houden. Hierna zal het officiële gedeelte beëindigd worden, zodat iedereen daarna zijn eigen gang kan gaan. Vraag de spreker vooral over successen van het afgelopen jaar te praten. Een positieve speech zet de toon voor een gezellig verloop van de borrel.
11 Een compleet programma
Zorg dat je een overzicht hebt van alles wat er te gebeuren staat tijdens het feest. Dit is de enige manier waarop je de toespraken, het serveren van de hapjes en drankjes en alle andere zaken in goede banen kan leiden. Bovendien is het ook een goede manier om te zien waar de gaten ontstaan. Die kan je dan mooi opvullen omdat je voor een troubadour hebt gekozen. Door muziek steeds weer een terugkerend element te maken, blijft de sfeer er goed inzitten. Zo heb je ook meer ruimte om eventueel dingen te verzorgen voor het volgende programmaonderdeel.
12 Leg het feest vast
Omdat je nu al weet dat het een groot succes wordt, is het slim om direct een fotograaf of videograaf in het budget op te nemen. Die kan dan het hele feest vastleggen en een leuke aftermovie of fotoreportage maken. Die kan je dan weer cadeau doen aan je collega’s. Omdat het een eindejaarsfeest betreft, is het wel aantrekkelijk om op die manier voor een leuke afsluiting te zorgen. Ze kunnen er dan nog eens op terugkijken en zich de goede momenten herinneren. Dat is natuurlijk altijd leuk. Het werkt ook sfeerverhogend.
13 Stop op het hoogtepunt
Laat de kerstborrel vooral ook op een leuke manier eindigen. Omdat het een eindejaarsborrel betreft wil je natuurlijk wel op een goede manier afsluiten. Daarom is het slim om vooraf te bepalen wat de eindtijd van het feest is. Plan ongeveer 2 tot 3 uur in. Dit is vaak de tijd die precies voldoende is om het voor iedereen leuk te houden. Dit is ook vaak de tijdsspanne waarin je de sfeer op zijn best kan houden. Het is dus goed om vooraf al aan te geven aan je collega’s hoe laat het begint en eindigt op deze dag. Om het einde aan te kondigen zou je iemand kunnen vragen een korte slotspeech te laten houden. Uiteraard kun je ook aan de troubadour vragen of deze een ludiek einde aan het feest wil maken. Een mooie finale waarna de muziek uitgaat en de bar dicht. Dit voorkomt dat er mensen blijven hangen.
14 Tot slot
De borrel voorafgaand aan kerst is de afsluiting van een jaar. In sommige gevallen wordt echter voor een eindejaarsfeest na kerst gekozen. Alle tips die je hier vindt, zijn natuurlijk ook van toepassing op zo’n eindejaarsborrel. De muziek kan dan vooral bestaan uit popmuziek in plaats van kerstmuziek en het thema is misschien net even anders, maar verder blijft alles natuurlijk hetzelfde. Neem dit allemaal mee in je overwegingen. Zo kan je er zeker van zijn dat het feest een groot succes wordt, waar nog lang over nagepraat zal worden. succes met het organiseren van jullie ultieme kerstborrel en... wil je meer informatie en tips over de muzikale invulling neem vrijblijvend contact op.